Όταν τελειώνουν τα παραμύθια εμφανίζονται οι δράκοι!

0

79d156c0-83f3-4af2-826e-f963b2283042

 

Ο δράκος είναι το πιο νεφελώδες, περίπλοκο και αμφιλεγόμενο από όλα τα ζώα που κατοικούν στη ζούγκλα του φανταστικού. Όπως νεφελώδες, περίπλοκο και αμφιλεγόμενο είναι το ποδόσφαιρο της αγοράς μέσα στη ζούγκλα του καπιταλιστικού συστήματος που το γέννησε. Ο δράκος: το μυθικό αυτό πλάσμα αποτελεί το αντικείμενο μύθων και ταξιδιωτικών αφηγήσεων εδώ και 4000 χρόνια και παρότι κανείς δεν το έχει δει, με εξαίρεση τις οφιοειδείς ενσαρκώσεις του, έχει χρησιμοποιηθεί στη θρησκεία, την αλχημεία, την εραλδική (τέχνη της σύνθεσης οικόσημων) και την ιατρική, με μερικές μόνο ελάχιστες από τις όψεις του.  Όπως αντικείμενο μύθων και δημοσιογραφικών αφηγήσεων είναι τα «επιτεύγματα» των μεγάλων αφεντικών του ελληνικού επαγγελματικού ποδοσφαίρου εδώ και πάνω από 30 χρόνια, παρότι κανείς δεν βλέπει κάτι καλό στο ποδόσφαιρο όπως το κατάντησαν. Ακόμα κάποιοι τους προσεγγίζουν από αναγκαιότητα με θρησκευτική ευλάβεια. Ο δράκος, απαντά δε σε όλες τις παραδόσεις και τους πολιτισμούς ανά τον κόσμο, ασχέτως αν αυτοί είναι πρωτόγονοι, κλασικοί, μεσαιωνικοί ή ανατολίτικοι. Όπως η επιχειρηματικότητα απαντά σε κάθε μορφή του μοντέρνου επαγγελματικού ποδοσφαίρου, από τα προσωποκεντρικά πρωταθλήματα της Ελλάδας, μέχρι τα κλαμπ «λαϊκής βάσης» της Ισπανίας και τα ανατολίτικα νεόπλουτα πρωταθλήματα της Ασίας.

 

Ο δράκος μπορεί κατ’ αρχήν να θεωρηθεί σύμβολο των πολύπλευρων στοιχειακών δυνάμεων της Γης, τόσο καλών όσο και κακών. Όταν συνδέεται με το νερό, αντιπροσωπεύει τη γονιμότητα του εδάφους ή προμηνύει πλημμύρες και ξηρασία. Μπορεί επίσης να γίνει αντιληπτός ως η θερμότητα στα έγκατα του πλανήτη, όπως στην ελληνική μυθολογία, όπου ο γιος της Γαίας Τυφών είναι δράκος που ξερνάει φλόγες και αντιπροσωπεύει το ηφαίστειο. Έτσι όπως οι δράκοι της επιχειρηματικότητας συνδέονται με τις εφήμερες γονιμότητες των συλλόγων ή με την μόνιμη ξηρασία του ποδοσφαίρου της αγοράς.

 

Σήμερα μπορούμε συχνά να συνδέσουμε τις τοποθεσίες αυτών των μύθων: τους λόφους, τις σπηλιές, τα υψώματα και τις λίμνες, με προχριστιανικές θρησκείες. Ωστόσο, απεικονίσεις δράκων εμφανίζονται ακόμα και σε μέρη όπου κανείς δεν το περιμένει, όπως σε χριστιανικές εκκλησίες. Όπως εκεί που κανονικά δεν θα ‘πρεπε κανείς να το περιμένει, δίπλα στους υψηλά ιστάμενους της χριστιανικής εκκλησίας, να εμφανίζονται με τη μορφή του φιλάνθρωπου χριστιανού οι δράκοι που πλούτισαν εκμεταλλευόμενοι ανθρώπους.

 

Σε πολλές εκκλησίες μπορεί κανείς να βρει παγανιστικές απεικονίσεις δράκων με φυλλώματα να βγαίνουν από το στόμα τους, συμβολίζοντας τη γονιμότητα. Ίσως ακόμα και η εικόνα του δρακοφονιά να έχει παγανιστική υφή, με καταβολές από τον Πράσινο Άνθρωπο και άλλες θεότητες της γονιμότητας. Κοινώς, ο δράκος εξαναγκάζεται με το δόρυ να απελευθερώσει τις φυσικές, γενεσιουργές δυνάμεις του. Όπως οι Άη Γιώργηδες του λαού, αργά ή γρήγορα θα απελευθερώσουν τις φυσικές, γενεσιουργές δυνάμεις της κοινωνίας, από τους δράκους που τις έχουν αποθησαυρίσει.

 

 

Οι πρώτοι φυσιοδίφες πίστευαν ότι ο δράκος ήταν πραγματικό ζώο. Συχνά στους χάρτες μακρινών χωρών αναγράφονταν οι λέξεις «εδώ υπάρχουν δράκοι», συνήθως πάνω σε ανεξερεύνητες περιοχές, ενώ υπήρχαν βιβλία του 17ου αιώνα, όπως το Historie of foure-footed Beastes του Έντουρντ Τόπσελ, όπου οι δράκοι απεικονίζονταν πλάι στα υπόλοιπα ερπετά, όπως τα φίδια και οι σαύρες. Σήμερα, έχοντας τη δυνατότητα να επισκεφτούμε περίπου κάθε γωνιά του κόσμου μας, μπορούμε πλέον να είμαστε σχεδόν βέβαιοι ότι δράκοι δεν υπάρχουν πουθενά στη Γη, τουλάχιστον με τη μορφή που συνήθως τους φανταζόμαστε. Όπως σίγουροι μπορούμε να είμαστε μετά από σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας, για τη μορφή που έχουν και το ρόλο που παίζουν οι δράκοι του ελληνικού επαγγελματικού ποδοσφαίρου.

 

Μια σύγχρονη περιγραφή του δράκου θα μπορούσε να είναι η ακόλουθη: έχει τέσσερα πόδια, μακρύ, οφιοειδές σώμα με ουρά γεμάτη αγκάθια, ένα άγριο κεφάλι σαν αυτά που βλέπουμε στα οικόσημα, φτερά νυχτερίδας, κοφτερά νύχια και δόντια και φτύνει φωτιά από το στόμα. Ωστόσο, σε παλαιότερες εποχές αυτή η εικόνα του δράκου εναλλασσόταν πολύ συχνά με εκείνη των υπολοίπων ερπετών. Μια σύγχρονη περιγραφή του δράκου, του μοντέρνου ελληνικού κερδοσκοπικού ποδοσφαίρου, θα μπορούσε να είναι η ακόλουθη: είναι ενταγμένος και διευθύνει εγκληματικές οργανώσεις. Απατεώνας κατά συναυτουργία και κατ’ εξακολούθηση. Ηθικός αυτουργός σε απόπειρες εκβιασμών με απειλή βλάβης που πρωταγωνιστούν άλλα ερπετά. Μπορεί να μη βγάζει φωτιές από το στόμα αλλά βάζει φωτιές σε σπίτια και δημιουργεί εκρήξεις, από τις οποίες μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο και πάλι σε συνεργασία με άλλα ερπετά. Ηθικός αυτουργός και συναυτουργός κατ’ εξακολούθηση σε δωροδοκία-δωροληψία για αλλοίωση αποτελέσματος αγώνα. Εκτός από επιχειρηματικές και ποδοσφαιρικές έχει και πολιτικές φιλοδοξίες.

 

Οι λέξεις Δράκων και Draco χρησιμοποιούνταν στην Αρχαία Ελλάδα και στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία για να περιγράψουν οποιοδήποτε μεγάλο φίδι και η λέξη δράκος κατάγεται από αυτές. Ο Δράκων δεν ήταν μόνο το μεγάλο φίδι, αλλά και ένα ιπτάμενο πλάσμα, παρόλο που, όπως και οι περισσότεροι κινέζικοι δράκοι, κατά έναν παράξενο τρόπο δεν είχε ανάγκη από φτερά για να πετάξει. Κείμενα της κλασικής περιόδου, καθώς και προγενέστερα, δεν κάνουν ιδιαίτερη διάκριση μεταξύ δράκων και ερπετών δίχως πόδια. Όπως δεν υπάρχει ιδιαίτερη διάκριση μεταξύ των δράκων του ελληνικού ποδοσφαίρου και των ερπετών που χρησιμοποιούν για να κάνουν τη δουλειά τους.

 

Θα κλείσω με έναν μύθο που θέλει τον Άγιο Γεώργιο, όταν πήγε να ελευθερώσει την κόρη, που υποτίθεται ότι έχει αιχμαλωτίσει ο Δράκος , να ανακαλύπτει με έκπληξη πως η κόρη κρατά τον Δράκο από το λαιμό μ’ ένα μαντίλι και τον πηγαίνει βόλτα. Είμαστε ο λαός που σύντομα θα βγάζει τον Δράκο βόλτα.

 

ΥΓ. Αδέλφια μου ΑΕΚτζήδες το νου σας: ο χρόνος και οι υποσχέσεις αποκοιμίζουν την επαγρύπνηση.

 

Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2017

 

Παναγιώτης Αλιατάς

 

[email protected]

 

twitter

 

facebook

 

Αν σας εκφράζει η διαφορετική οπτική στα θέματα του αθλητισμού. Αν αισθάνεσαι την ανάγκη να εκφράσετε την διαφωνία σας. Μπορείτε να μας βρείτε και στη σελίδα της στήλης στο Facebook

Comments are closed.