ΘΑΡΣΗς Ο ΛΟΓΟς ΚΑΙ ΘΡΑΣΥς
ΘΑΡΣΗς Ο ΛΟΓΟς ΚΑΙ ΘΡΑΣΥς: Η κοινωνιολογία, ο πανάσχετος κι εμείς

Την οργάνωση της κοινωνίας και τους θεσμούς της η Κοινωνιολογία μελετά και στην κοινωνι-κή συμπεριφορά των ατόμων και των ομάδων εστιάζεται,ώστε τους κανόνες που συνδέουν ή διαχωρίζουν τα άτομα ή τις ομάδες να διακρίνει και τις μεταξύ τους κοινωνικές αλληλο-επιδράσεις να εξετάσει.
Την επαναστατική αλλαγή, πουθενά ετούτη η κοινωνική επιστήμη δεν την μνημονεύει και καθόλου βέβαια δεν την προάγει.
Γράφει ο Ίων Θάρσυνος
Ως “αστική” επιστήμη από την ΕΣΣΔ είχε άλλωστε κατηγορηθεί και από τον ιστορικό υλισμό για τούτο είχε καπελωθεί. Ο πρώτος δε καθηγητής στην έδρα της Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγιώτης Κανελλόπουλος, ολόκληρο το παιδευτικό έργο του οποίου εναντίον του ιστορικού υλισμού συνοψίζεται,το 1937 σε επιστολή του προς τον βασιλιά Γεώργιο Β΄ γράφει: “[…] ηγωνίσθην βοηθούμενος,δυστυχώς υπό ελαχίστων,δια τον εκτοπισμόν της υλιστικής κοσμοθεωρίας από την συνείδησιν των νέων, συνείδησιν την οποίαν δυστυχώς η κοσμοθεωρία αύτη υπό το ένδυμα του Μαρξισμού, εχρησιμοποίει την Πατρίδα,την Οικογένειαν και την Θρησκείαν ως κενάς και πομπώδεις λέξεις[…] και συστηματικώς παρέδιδεν αυτούς εις τας αγκάλας του ιστορικού υλισμού”.
Το σχόλιο λοιπόν πως η Κοινωνιολογία, “μια περιττή διαπαιδαγώγηση κομμουνίλας για τους νέους μας αποτελεί”,όχι μόνο δεν στέκει ιστορικά,αλλά και αυτόν,που το ξεστόμισε,ως ανιστό-ρητο,εμπαθή και πολιτικά ανόητο εμφανίζει. Πώς αλλιώς να χαρακτηρίσεις τον πολιτικό,που από συγκεκριμένες κοινωνικές αγκυλώσεις σιτίζεται,την κοινωνία συστηματικά και δόλια αγνοεί,τη νέα γενιά βυθισμένη στο σκοτάδι θέλει και την ρήση του Τομάσι ντι Λαμπεντούζα “όλα να τα αλλάξουμε,χωρίς τίποτα να αλλάξει”υιοθετεί;Φοβάται ο τηλεπωλητής βιβλίων-με το κιλό-Άδωνις ότι η επιστημονική γνώση της κοινωνίας,μπορεί με την μεταβολή της να συν-δεθεί ή και το αντίθετο. Φοβάται και τρέμει ο λυσσασμένος υπηρέτης του αδιαπραγμάτευτου πατριωτισμού!Όμως,το ίδιο με όλες τις επιστήμες δεν συμβαίνει;Με την αλλαγή των πραγμά- των η ανάπτυξή τους δεν συνδέεται;Μήπως να τις καταργήσουμε όλες,αφού ο κάργα συντη-ρητικός του νους,στον μεσαίωνα ως κοινωνία μας θέλει;Βρε δεν πάει να………ο,με κάποια αρμενοειδή χαρακτηριστικά,Μεσογειακός τύπος,που ως“Άριος”και “Έλλην”-τρομάρα του-από την αφεντιά του παρουσιάζεται!Σε κάτι άβουλα,βαρεμένα,συνήθως βολεμένα και πάντα υπάκουα κομματόσκυλα…..
Η Κοινωνιολογία φίλοι και εχθροί μου είναι τόσο αριστερή όσο και η Φιλοσοφία,η Πολιτική Επιστήμη,η Βιολογία,η Φιλολογία κ.ο.κ. Μπορεί ένα ριζοσπαστικό ρεύμα να περιέχει,ιδέες του όμως τις ασπάζονται και ρεύματα που καθόλου ριζοσπαστικά δεν είναι. Περιέχει και ένα εξίσου ευρύ, υποκειμενιστικό ρεύμα,που φιλελεύθερες ιδεολογικές απόψεις εκφράζει αλλά κα-νένας δεν μπορεί ως φιλελεύθερο κοινωνιολογικά να το ορίσει. Επίσης υπάρχει και ένα τρίτο αντικειμενιστικό,σε παραδοχές του οποίου,οι συντηρητικοί τις δικές τους απόψεις στηρίζουν. Ούτε κι αυτό ως συντηρητικό κοινωνιολογικά θεωρείται. Υπάρχουν και μεταξύ τους συνδυα- σμοί,που σε αναρχικές,φασιστικές,νεοφιλελεύθερες και άλλες ιδεολογικές αντιλήψεις οδηγούν αλλά κοινωνιολογικά ως τέτοιες δεν αναφέρονται ούτε και ορίζονται. Και το κυριότερο,όλες μεταξύ τους επικοινωνούν,ενώ οι ιδεολογικές τους μεταμορφώσεις μεταξύ τους μάχονται. Αυτή είναι η Κοινωνιολογία!Μία επιστήμη που το μυαλό διευρύνει και μονοπάτια στον ανθρώπινο νου διανοίγει,αρχές και έννοιες,όπως η συλλογική συνείδηση και το νόημα της ανθρώπινης δράσης,συγκεκριμενοποιεί,τους ρόλους και τους κοινωνικούς θεσμούς φωτίζει, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις ξορκίζει,στην κοινωνικοποίηση και στον έλεγχο της μοίρας οδηγεί. Τι λέτε,θα την στηρίξουμε ή ένα“Στρουμφοσχολειό” στα παιδιά μας σκοπεύουμε να εξασφαλίσουμε; Που σίγουρα δίδακτρα,ως άξιοι της μοίρας μας,θα του καταβάλουμε!
Πηγή: Σαμιώτικο Βήμα