NON AEK
65ο Φεστιβάλ Βερολίνου: Ένα «Ταξί» για τη Χρυσή Άρκτο
Με μοιρασιές και χωρίς εξόφθαλμες αδικίες, οι βραβεύσεις της φετινής Μπερλινάλε δικαίωσαν τα φαβορί, με το συγκινητικό και σινεφίλ «Ταξί» του τελούντα υπό περιορισμό Ιρανού Τζαφάρ Παναχί να κερδίζει εν μέσω χειροκροτημάτων την Χρυσή Άρκτο.
Κατά παράδοση έντονα πολιτικό στις επιλογές του, το φεστιβάλ Βερολίνου προώθησε φέτος ταινίες γυναικών (μπροστά και πίσω από την κάμερα) με έντονα κοινωνικά μηνύματα, προερχόμενες κυρίως από «περιφερειακές» κινηματογραφίες. Από ένα ενδιαφέρον, χωρίς πολλές αξιομνημόνευτες στιγμές διαγωνιστικό πρόγραμμα, όσες απ’ αυτές ξεχώρισαν έφυγαν όλες από τη γερμανική πρωτεύουσα βραβευμένες, με την Χρυσή Άρκτο να καταλήγει στα χέρια της… ανιψιάς του Ιρανού σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί Χάνα Σαεϊντί, καθώς ο ίδιος βρίσκεται εδώ και χρόνια υπό περιορισμό στη χώρα του, με ρητή κρατική εντολή να μην γυρίζει ταινίες. Έχοντας βραβευτεί με τις δυο τελευταίες του ταινίες στο Βερολίνο («Offside», «Closed Curtain»), ο Παναχί κατάφερε να συγκινήσει υποδυόμενος ο ίδιος έναν οδηγό «Ταξί», σχολιάζοντας μέσα από τις ιστορίες των επιβατών του (ανάμεσά τους και η μικρή Χάνα), αλλά και κινηματογραφόφιλες αναφορές, την ιρανική καθημερινότητα. «Πολλές φορές το σπουδαίο σινεμά γεννιέται μέσα από τους περιορισμούς του. Ο περιορισμένος Παναχί έστειλε ένα ερωτικό γράμμα προς το σινεμά και αντί να βγάλει οργή και αγανάκτηση για όλα όσα του συμβαίνουν, έβγαλε μόνο αγάπη», δήλωσε ο πρόεδρος της επιτροπής Ντάρεν Αρονόφσκι.
Η Χιλή, μεγάλη πρωταγωνίστρια του φετινού θεσμού, είδε τον Πάμπλο Λαραΐν να παραλαμβάνει το Βραβείο της Επιτροπής για το αντικληρικό «El Club» του και τον ντοκιμαντερίστα Πατρίσιο Γκουσμάν εκείνο του σεναρίου για το ιστορικά αποκαλυπτικό, αισθητικά πανέμορφο και πολυεπίπεδο «The Pearl Button» του. Μια ακόμα ταινία από τη Λατινική Αμερική, το «Ixcanul» του Γουατεμαλτέκου Χάιρο Μπουσταμάντε, απέσπασε δίκαια την Αργυρή Άρκτο «για την ταινία που ανοίγει νέες κινηματογραφικές προοπτικές», με την Ευρώπη («45 Χρόνια», «Aferim», «Body», «Victoria», «Under Electric Clouds») να κυριαρχεί σε όλες τις υπόλοιπες διακρίσεις. Με τα βαριά φεστιβαλικά χαρτιά να απογοητεύουν λίγο ως πολύ – Πίτερ Γκρίναγουεϊ («Eisenstein in Guanajuato»), Βέρνερ Χέρτζογκ («Queen of the Desert» ), Τέρενς Μάλικ («Knight of Cups») -, η μόνη δημιουργός η οποία μπορεί να παραπονεθεί πως έμεινε αδίκως με άδεια χέρια είναι η Ιταλίδα Λάουρα Μπισπούρι, της οποίας το γυρισμένο κατά ένα μεγάλο μέρος στην ορεινή Αλβανία «Ορκισμένη Παρθένα» διαθέτει ένα πρωτότυπο θέμα, μερικές δυνατές κινηματογραφικές στιγμές και μια εξαιρετική ερμηνεία από την Άλμπα Ρορβάκερ.
Όλα τα βραβεία:
ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
Χρυσή Άρκτος: «Ταξί» του Τζαφάρ Παναχί
Βραβείο της Επιτροπής: «El Club» του Πάμπλο Λαραΐν
Αργυρή Άρκτος (για ταινία που ανοίγει νέες κινηματογραφικές προοπτικές): «Ixcanul» του Χάιρο Μπουσταμάντε
Σκηνοθεσία: Ραντού Ζούντε («Aferim»), Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα («Body»)
Καλύτερος Ηθοποιός: Τομ Κόρτνεϊ («45 Χρόνια»)
Καλύτερη Ηθοποιός: Σαρλότ Ράμπλινγκ («45 Χρόνια»)
Σενάριο: Πατρίσιο Γκουσμάν («The Pearl Button»)
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος – Διεύθυνση Φωτογραφίας: Εβγκένι Πρίβιν, Σεργκέι Μίχαλτσουκ («Under Electric Clouds»), Στρούλα Μπραντθ Γκρόβλεν («Victoria»)
ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Χρυσή Αρκτος: «Hosanna» του Να Γιούνγκ-κιλ
Αργυρή Αρκτος: «Planet Sigma» της Μομόκο Σέτο
ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΝΩΣΗ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝ/ΦΟΥ (FIPRESCI)
Διαγωνιστικό
«Ταξί»
Πανόραμα
«A Minor Leap Down» του Χαμίντ Ρατζαμπί
Φόρουμ
«Χειρονομίες» του Φραντσέσκο Κλέριτσι
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Διαγωνιστικό
«The Pearl Button»
Πανόραμα
«Ned Rifle» του Χαλ Χάρτλεϊ
Φόρουμ
«Η Ιστορία του Ιούδα» του Ραμπάχ Αμέρ – Ζαϊμέτς
TEDDY AWARD
«Nasty Baby» του Σεμπαστιάν Σίλβα
Πηγή: athinorama.gr