ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ
Ούγκο Κάιπερς παλικάρι μου, έχεις ακουστά για κάποιες καλοπληρωμένες πόρνες;
Ούγκο Κάιπερς, καλό μου παλικάρι άκουσε με λίγο με προσοχή. Αυτοί που σε προσέβαλαν (αν σε προσέβαλαν), αυτοί που δε σε σεβάστηκαν (αν δε σε σεβάστηκαν), αυτοί που έδειξαν αλαζονεία απέναντι σου (αν έδειξαν αλαζονεία), δεν είναι η ΑΕΚ και οι οπαδοί της, που σε αγκάλιασαν και σε αποθέωσαν στα Social Media από την πρώτή μέρα που ακούστηκε το ενδιαφέρον για σένα, αλλά η διοίκηση… η οικονομική εξουσία της ΠΑΕ ΑΕΚ. Παρ’ το λοιπόν αλλιώς γιατί με τη στάση σου προσλάβεις, δε σέβεσαι και δείχνεις αλαζονεία απέναντι σε αυτούς που σε περίμεναν στην πρωταθλήτρια αν και είσαι παίκτης Β’ Εθνικής. Βρες άλλο τρόπο να εξυπηρετήσεις τα συμφέροντα σου ή αυτά του μάνατζερ σου.
Και κάτι ακόμα: αν συνδέεις το σεβασμό με τις χρηματικές απολαβές κάπου έχεις μπερδευτεί. Δεν ξέρω αν έχεις μπερδευτεί μόνος σου, σε έχει μπερδέψει ο πατέρας σου ή ο μάνατζερ σου, αλλά το μπέρδεμα υπάρχει σίγουρα.
Στην εξέλιξη της καριέρας σου μπορεί να συναντήσεις ποδοσφαιρικές εταιρείες που θα σε καλοπληρώσουν ακριβώς γιατί δεν σε σέβονται. Ακριβώς γιατί θέλουν να εξαγοράσουν τη σιωπή και τον συμβιβασμό σου στον εξευτελισμό. Γιατί είναι ξευτίλα να μη σε υπολογίζουν για ποδοσφαιριστή στην ομάδα που σε αποκτάει και σου κάνει συμβόλαιο, αλλά να σε βλέπουν σαν αιχμάλωτο, περιφερόμενο δανεικό σε διάφορες ελεγχόμενες ΠΑΕ προς εξυπηρέτηση συμφερόντων. Σαν καλοπληρωμένη πόρνη ένα πράγμα. Με το σεβασμό καμιά σχέση.
Όμως ρε μπαγάσα Ούγκο, θα αρπάξω την ευκαιρία που μου δίνει η περίπτωση σου για να πω δυο – τρία πράγματα παραπέρα και παραπάνω.
Η βιομηχανία του ποδοσφαιρικού θεάματος είναι ένας κλασικός τρόπος καπιταλιστικής παραγωγής, ένας τρόπος εμπορευματικής παραγωγής όπου:
α) Ο άμεσος παραγωγός, ο ποδοσφαιριστής, δεν κατέχει τα μέσα προώθησης και εκμετάλλευσης του θεάματος που παράγει, γι’ αυτό είναι αναγκασμένος να πουλάει το ταλέντο που έχει να παίζει ποδόσφαιρο.
β) Τα μέσα εμπορίας και εκμετάλλευσης του ποδοσφαιρικού θεάματος είναι ιδιοκτησία ισχυρών οικονομικών παραγόντων που σε πολλές περιπτώσεις, έχουν να παίξουν μπάλα από την αλάνα στο χωριό τους, ενδεχομένως κάποιοι από αυτούς να μην έχουν παίξει μπάλα ποτέ τους, ωστόσο μπορούν να εκμεταλλεύονται τους μισθόδουλους και μανατζερόδουλους ποδοσφαιριστές.
Η γέννηση της καπιταλιστικής παραγωγής ποδοσφαιρικού θεάματος προϋποθέτει δύο όρους.
Πρώτος όρος: Δημιουργία μιας μάζας ανθρώπων, κατά κανόνα προερχόμενων από φτωχά λαϊκά στρώματα, που θα έχουν μοναδικό τρόπο βιοπορισμού την ικανότητα τους να παίζουν ποδόσφαιρο σε υψηλό επίπεδο. Για να γίνει αυτό, έπρεπε να αφαιρεθεί από τον κρατικό μηχανισμό η δυνατότητα οργάνωσης και λειτουργίας του ποδοσφαιρικού οικοδομήματος, να σταματήσει η ομαλή λειτουργία των ερασιτεχνικών σωματείων, να θεσπιστεί η λειτουργία των Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιρειών, να καταστραφούν ή να υποδουλωθούν οι μικρότεροι σύλλογοι. Και όλοι να λειτουργούν με τη λογική της ανταποδοτικότητας. Οι νεαροί ποδοσφαιριστές εκπαιδεύονται από μικροί με όρους επαγγελματικής καριέρας και όχι με τις αρχές του αθλητισμού ως ανάγκη για μια υγιή ενηλικίωση των παιδιών. Πρόσβαση πλέων στο ποδόσφαιρο έχουν μόνο τα παιδιά που οι οικογένειες τους μπορούν να καταβάλουν το μηνιαίο τίμημα που απαιτείται και όσοι κλωτσάνε λίγο καλύτερα «μολύνονται» από το ίδιο τους το περιβάλλον με τη νοοτροπία του: «να γίνεις καλός να μεγαλώσεις να πουλήσεις το ταλέντο σου στα αφεντικά των ΠΑΕ.
Δεύτερος όρος: Οι Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες έπρεπε να αντικαταστήσουν τη δουλειά που έκανε το υπό κατάρρευση ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο που λειτουργούσε ως φυτώριο εκκολαπτόμενων ποδοσφαιριστών. Αυτός είναι και ο λόγος που το τελευταίο διάστημα βλέπουμε να ξεπηδάνε σε κάθε γειτονιά ακαδημίες με το όνομα και την υποστήριξη μεγάλων ΠΑΕ.
ΥΓ. Δεν θα βρεις την ΑΕΚ πουθενά, αν δεν κουβαλάς λίγη μαζί σου.
Παρασκευή, 1 Ιουνίου 2018
Παναγιώτης Αλιατάς
Mail: aliatas74@gmail.com